flandersimage1

Cargo: twee recensies voor de prijs van één

26/09/2017

RECENSIE 1 - Dat Cargo in premiere ging op het filmfestival van Oostende mag geen toeval heten. De film is gedraaid in en met steun van de stad Oostende. Maar vergis u niet: dit is geen productie met een lokaal allure.

Vissersepos

Gilles Coulier, bekend van de Canvas-serie Bevergem, koos ervoor om als langspeeldebuut een vissersepos uit te brengen. Dat vissersepos heet Cargo en de hoofdrollen erin zijn vertolkt door Sam Louwyck, Wim Willaert en Sebastien Dewaele (en ja, er was ook een bijrol/cameo weggelegd voor Luc Dufourmont!). Met de film zet de jonge regisseur alweer een über-West-Vlaamse productie op zijn conto, maar daarmee hebben we ook alle gelijkenissen met Bevergem besproken. Cargo is veel somberder en donkerder dan de serie waarmee het grote publiek kennismaakte met Coulier.

Woelige wateren

In Cargo gaat het de familie Broucke niet bepaald voor de wind. Wanneer vader Leon tijdens de uitvaart overboord valt en in een coma belandt, moet oudste zoon Jean de rol van pater familias op zich nemen. Dat ze zich financieel op woelige wateren bevonden was hem al duidelijk, maar al snel blijkt dat de situatie uitzichtlozer is dan gedacht. Ondertussen worstelt Francis met zijn liefdesleven en komt jongste zoon William terug thuis om te ontsnappen aan zijn criminale verleden. In deze chaotische tijden moet Jean het schip op koers zien te houden en zijn familie te redden van de afgrond om zijn achtjarige zoon een toekomst te geven.

Visueel prachtig

Waar Bevergem het vooral moest hebben van zijn dialogen en andere kolder, zien we dat Coulier hier vooral op visueel vlak het beste van zichzelf toont. De zee blijkt zich immers perfect te lenen tot prachtige schots. Maar ook onze oren worden verwend. Niet alleen het sappige West-Vlaams waarin het leeuwendeel van de tekst gesproken wordt, maar ook de duistere soundtrack van experimentele violiste Liesa Van Der Aa is een perfecte match met de toon van Cargo. Dat de drie heren die de hoofdrollen vertolken, allen oudgedienden in populaire West-Vlaamse films en series, hier zeer goed op hun plek zitten moeten we u waarschijnlijk al niet meer vertellen. Maar de veelheid aan hedendaagse thema’s die aangesneden worden met dit relatief eenvoudige verhaal maken het relevant, en zeker de 91 minuten van uw leven waard.

RECENSIE 2 – Een recensie door onze Quindocrew. Als Oostende de koningin der badsteden is dan is Cargo de koning van de Vlaamse films in 2017. De film speelt zich immers voor het grootste deel af in Oostende. De Quindocrew zakte af naar de première in de Budascoop van Kortrijk, waar acteur Wim Willaert en regisseur Gilles Coullier een woordje uitleg gaven na de film.

We kregen te horen dat er heel veel scènes gesneuveld zijn in de montage en dat er zelfs enkele bekende acteurs, zoals Barbara Sarafian, uiteindelijk enkel sporadisch te zien zijn. De keuze voor weinig woorden in de film is best wel opvallend. De film bestaat bijgevolg vooral uit beelden en prachtige muziek die de film ondersteunt en zelfs nog verbetert.

Dat de regisseur van de film ook de regisseur van Bevergem is, is wel duidelijk. Hoewel de setting van een haven anders is dan die van een klein dorp is de manier van vertellen en filmen is toch grotendeels hetzelfde. Het publiek krijgt daarenboven twee van de drie hoofdacteurs in Bevergem te zien, meer bepaald Danny (Wim Willaert) en Kenny (Sebastien Dewaele).

Het verhaal gaat over drie broers die heel verschillend blijken te zijn en niet echt goed met elkaar overeenkomen. Wanneer plots de vader door een ongeluk op zee in coma geraakt wordt Jean Broucke (Sam Louwyck) de eigenaar van de boot. Hoewel de vader nog niet dood is, moeten zowel Jean als zijn broer William (Sebastien Dewaele) akkoord zijn. Dat is echter niet zo vanzelfsprekend, vooral omdat William net de gevangenis verlaten heeft.  Ook Francis (Wim Willaert) heeft zo zijn problemen. Wanneer de vader uiteindelijk sterft beslissen ze dat ze die problemen toch eens moeten oplossen. Maar ook dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan…

De clichés over vissers zijn nadrukkelijk aanwezig in de film. Of zoals het oeroude liedje gaat: “Al wie willen te kaperen varen, moeten mannen met baarden zijn.” Allen hebben ze een baard, oorringen, tatoos, een zwaar West-Vlaams dialect en hangen ze vaak in donkere kroegen uit.

Of hun problemen uiteindelijk opgelost worden, zal je pas te weten komen als je de film bekijkt. Gewoon doen, al was het maar om Luc Dufourmont nog eens een prachtige bijrol te zien spelen. Net zoals in de film moeten daar niet veel woorden aan toegevoegd worden!

Cargo speelt nog tot 24/10 in Budascoop Kortrijk.

Picture by Flanders Image

Sergej Vanhoutteghem & Louis Vanoosthuyze