Hervorming academiejaar: hoe reageren de Kortrijkse hogescholen?

18/10/2017

De KU Leuven stelt een hervorming van het academiejaar voor. De grootste wijzigingen zijn de start op 1 september, meer permanente evaluatie en de tweede zit in juni. We vroegen de mening van een directeur, een docent en twee studenten van de Kortrijkse hogescholen Howest en VIVES.

Joris Hindryckx, algemeen directeur van VIVES, is positief over het voorstel van de KU Leuven. “Het voorkomt dat studenten in slaap vallen als de examens voor de kerstvakantie vallen”, aldus Hindryckx. “Het komt met andere woorden de studievoortgang ten goede. Daarnaast is er het familiale aspect. De studenten kunnen nu onbezorgd kerstmis vieren met hun familie. Of ik voorstander ben van permanente evaluatie? Ja, maar dat moet dan een toegevoegde waarde bieden”, vindt Hindryckx.

Nog werk aan de winkel

“Voor studenten zonder tweede zit valt wel de mogelijkheid voor drie maanden vakantie weg. Dat is misschien een minpuntje. Maar we zijn het over de volledige lijn eens. Onze school was al langer bezig om studenten herexamens te laten afleggen in juni. Er ligt nog veel werk op de plank om dit voorstel uit te voeren. Maar als we allemaal aan hetzelfde zeel trekken, kan het snel gaan”, besluit Hindryckx.

Tweesnijdend zwaard

Dominique Vansteenkiste doceert Engels aan de opleidingen Journalistiek, Communicatiemanagement en Toerisme en Recreatiemanagement in Howest. Hij ziet voor- en nadelen: “Ik zit 27 jaar in het huidige systeem, maar ik heb geen bezwaar tegen een hervorming. Het is een voordeel dat het grosso modo samenvalt met de kalender van het middelbaar onderwijs. Al zal het op 1 september extra druk zijn in het verkeer.”

“De snelle opeenvolging van de examens in juni en tweede zittijd is een tweesnijdend zwaard. Enerzijds zal ze leerstof nog fris in het hoofd zitten, anderzijds is het vrij krap om alles voor te bereiden”, aldus Vansteenkiste.

jensdenorme1

Niet alleen directie en docenten, maar ook studenten geven hun opinie. Fatima Algham is tweedejaarsstudente Communicatiemanagement aan Howest. Ze onthaalt het plan in het algemeen positief. “De veranderingen zijn ingrijpend, maar dat zal snel wennen” , vertelt Fatima. Permanente evaluatie is voor Fatima echter geen nieuwigheid. “We krijgen op school veel taken en opdrachten tijdens het jaar. Ik vind dat goed, want zo duik je sneller in de boeken. Voor de opdrachten is het soms belangrijk om je leerstof toe te passen.”

Jakob Bossuyt, student Bedrijfsmanagement aan VIVES is tegen het voorstel. “Er zal minder blokperiode zijn in juni. Je straft er zo ook de goede studenten mee . Zij hebben minder vakantie. In september heb je geen vrije tijd meer, terwijl dat nu wel het geval is. Het positieve is dat je kerst en nieuwjaar kan vieren zonder studeerstress”, aldus Jakob.

Picture by Jens Denorme

Anton Peene

Plaats een reactie