Ook studenten steunen de Warmste Week

10/12/2017

Tijdens de Warmste Week van Music for Life probeert Studio Brussel zoveel mogelijk geld in te zamelen voor verschillende goede doelen. Maar dat doet de radiozender zeker niet alleen. Het is aan de luisteraars zelf om acties op te zetten om mensen te helpen en te steunen. Ook Kortrijkse studente Jenny Mae Vansteenlandt doet mee, met haar Tote.-draagtas.

Tote.

foto van Jenny Mae Vansteenlandt.

Neen, het gaat niet over het West-Vlaamse ‘tote’ maar wel over een afkorting van het Engelse tote bag. Dat is een katoenen draagtas waar meestal een quote, ludieke tekst, woordspelingen of silhouetten op staan. Ze worden steeds populairder door hun gebruiksgemak en ecologische kenmerken.

Daar spelen zes laatstejaarsstudenten business management van Vives Kortrijk goed op in. Ze ontwierpen enkele draagtassen en verkopen ze op verschillende momenten in Kortrijk. Jenny Mae Vansteenlandt (20) is mede-oprichtster van Tote. Ze kwam op het idee toen ze de tote bags meer en meer in het straatbeeld zag verschijnen: “Ik zag meer en meer meisjes met tassen van Dille & Kamille rondlopen. Plots begon ik ze zelfs overal te zien. Ik zag ze op de trein, in de K, in cocktailbars. Ik zag zelfs mannen met de katoenen draagtassen rond te lopen.”

ToteToen kwam de Kortrijkse studente op het idee om die katoenen tassen nog meer in het straatbeeld te laten verschijnen. Simpelweg door mensen hun eigen design en quote te laten kiezen. “We hebben enkele tassen die voorbedrukt zijn, maar je kan er ook voor kiezen je eigen tas te bedrukken. Als iemand de kans krijgt om zijn of haar eigen aankoop te personaliseren, dan geeft dat echt voldoening. Je weet dan dat je een uniek stuk hebt dat niemand anders heeft en iedereen vindt dat geweldig”, zegt Jenny.

Naast het stijlaspect is ook ecologie belangrijk voor Jenny. Ze kozen er bewust voor om de tassen van fair trade-katoen te laten maken: “Eerst en vooral willen we het gebruik van plastic tassen verminderen om op die manier ons steentje bij te dragen aan het milieu. Door de verkoop van onze tote bags willen wij mensen bewust maken van het belang van de natuur. Alles wat er met het milieu gebeurt ligt grotendeels in onze eigen handen en dat wordt soms snel vergeten.”

Een hart voor de natuur

Niet alleen door het gebruik van eerlijk katoen steunen de studentes het milieu, een deel van de opbrengst gaat naar het goede doel BOS+, een Vlaamse organisatie die zich inzet voor het behoud, het duurzaam beheer en de uitbreiding van bossen. Een heel bewuste keuze. “BOS+ kwam in onze gedachten omdat de organisatie volledig aansluit bij onze eigen waarden, namelijk ecologie, herbruikbaarheid en milieuvriendelijkheid. We besloten dan ook om Tote. te koppelen aan de Warmste Week, omdat iedereen die acties wel kent en zo hebben we meteen ook een groter bereik,” vertelt Jenny.

De Warmste Week

Ook in de tassen zie je Music for Life een beetje terugkomen: “We hebben ervoor gezorgd dat in enkele van onze voorbedrukte tassen het thema muziek terugkomt. Zo hebben we een tas met Sweet Dreams van Marilyn Manson.” Ook “I like big books and I cannot lie”, een knipoog naar artiest Sir Mix-a-Lot, is een print waaruit je kan kiezen.

Een Tote.-tas kost zo’n 6 euro en voor een euro meer kan je er je eigen design op laten plaatsen. Hier kan je terugvinden waar je een Tote.-tas kan kopen en uit welke designs je kan kiezen.

 

Camille Slambrouck

Plaats een reactie