decruyenaereos1

Schouwburg Kortrijk zet het nieuwe cultuurseizoen in

21/09/2017

Een verslag door onze Quindocrew. Dat de Kortrijkse Schouwburg een sympathieke gastheer kan zijn is al lang geen geheim meer. Met veel meer dan enkel mooie openingsspeeches werd het openingsweekend vormgegeven door luchtige voorstellingen en momenten vol betovering.

Vrijdagavond nodigt uit om ondanks de naderende herfst en de bijhorende trend, collectief te cocoonen, mijn stoute schoenen aan te trekken en te gaan uitzoeken wat er in Kortrijk te doen is. Dit weekend is de keuze snel gemaakt, want de Schouwburg opent zijn deuren en ik ben uitgenodigd! De avond wordt ingezet met een verwelkoming in de The Cotton Club waar voorzitter Liesbet Maddens de nieuwe directeur van de Schouwburg, Alexander Ververken, hartelijk verwelkomt. Met een bescheiden dankwoord wenst hij alle genodigden een schitterende avond toe, waarna de toon gezet is en er een uitgelaten sfeer op gang komt.

WE FREE KINGS

we-free-kings-5We Free Kings, dat zijn Wim Opbrouck en Wilfried De Jong,  koningen van de Schouwburg. In deze voorstelling wijzen ze ons de weg in de zoektocht naar vrijheid, weg van alle bekrompenheid. Met een mooie selectie jazzklassiekers brengen ze hun ervaring en passie samen op het podium. Vrij, expressief en met haast ontembaar enthousiasme tonen ze hoe mooi vriendschap kan zijn. Wat ze vertellen is bij nader inzien behoorlijk triestig, maar het is waar en herkenbaar en juist daarom zo krachtig. Dat de beide theatermakers daarenboven ook nog eens plezier beleven aan de voorstelling – dat is te zien – maakt het geheel des te mooier.

Na de vertoning staat de nieuwe directeur Quindo even persoonlijk te woord en om de avond af te sluiten wordt ik getrakteerd op een jazzconcert in de foyer. Benieuwd naar wat volgt kijk ik alvast terug op een heel geslaagde opening.

Widder zin Skowburg Kortrik

Op zaterdag draai ik even mee achter de schermen, wanneer ik de warme oproep volg om vrijwilliger van de Schouwburg te worden. Ik word meteen opgenomen in een groep nieuwsgierige mensen – nieuwsgierig naar elkaar en naar wat ons te wachten staat – allen even hartelijk en enthousiast. Er valt (nog) zoveel te doen! Dat iedereen er zin in heeft is al snel duidelijk. Op het einde van een informatieve maar ook bijzonder gezellige avond worden we beloond met een bandje voor de 923-party. Het werd zo meteen duidelijk wat we nog meer mogen verwachten: veel vlotte babbels, losse schouders en straffe moves!

Hearts and souls on fire

jtothec-2Laten we vooral niet zwijgen over de West-Vlaamse funkgod JtotheC, the man who blew off the roof and set the house on fire! De man uit Kuurne wordt ook wel eens omschreven als de Vlaamse Jamie Lidell en doet deze naam alle eer aan: J – vo de vriendn – is een man die zijn klassiekers kent én durft te mixn met zijn West-Vlaamse roots. Samen met zijn entourage – Peter Lesage ep de toetsn, Jeffrey Jefferson, backing vocalist par excellence en dj Essece stuurt hij geluidsgolven de zaal in die het podium doen beven. Zijn “Cause I’m doin’ what I wanna do!”Well, the man does what he does and he does it right, amen! – zal ongetwijfeld nog even nazinderen!

Tintelingen voor de verbeelding tijdens KOPFKINO

Op zondag mag ik bekomen. Al kriebelt het nog steeds. Of alweer. Good vibes en een zwoele nacht op zaterdag en een heerlijke frisse pint op zondagnamiddag, wat wil een mens nog meer? Ik heb het naar mijn zin, evenals talrijke Kortrijkzanen die ter gelegenheid van autoloze zondag komen meegenieten van de sfeer op het Schouwburgplein.

Om het weekend af te sluiten mag ik een laatste keer vertoeven onder de warme gloed van de schijnwerpers. Vandaag toveren Annelies Van Hullebusch en Katharina Smets met Kopfkino het Arenatheater om tot een speels laboratorium van de verbeelding. Maar wacht eens even…

kopfkino-2

Kopfkino?

Kopf·ki·no: 1. Deine Gedanken und Träume sind Kopfkino; 2. Cinema in je hoofd; 3. Geluiden die je hoofd leiden

Kopfkino is een term die staat voor nur oder hauptsächlich in der Fantasie, in der eigenen Vorstellungskraft, ablaufende Vorgänge oder Geschehnisse. Kopfkino, dat zijn grappige en zelfs absurde fragmenten van je verbeelding die enkel worden geprojecteerd in je eigen hoofd.

Een luisterverhaal, dat is het ook. Annelies Van Hullebusch en Katharina Smets, die het publiek met hun aanstekelijke charme en prachtige, kwetsbare stemmen doorheen deze voorstelling gidsen, openen op geheel eigenzinnige wijze de wondere wereld van een grijs, er niet toedoend appartementsblok in een er niet toedoende stad. Gewapend met een hoofdtelefoon zet ik me aan een van de lessenaars in de zaal en laat de twee stemmen in mijn hoofd stoeien met mijn eigen fantasie. En ja, plots zijn ze echt, de bewonders van het appartementsblok. Ze treden binnen in mijn hoofd en ik ontwikkel een band met hen, ben nieuwsgierig, wil alleen maar dit: rustig mogen luistervinken en wegdromen naar het eiland dat dit appartementsblok voor de buitenwereld voorstelt. Maar niets is wat het lijkt, en zelfs in grijze eentonigheid schuilt er soms veel meer dan een mens zou vermoeden…

kopfkino-6

Na afloop van de voorstelling ben ik vooral tevreden. Ik heb mogen ontdekken en beleven, weer heel even kind mogen zijn tussen alle andere kinderen op het plein, dromerig en gelukzalig mogen verblijven in mijn eigen kleine wereldje. Mooi toch, dat zoiets kan?

KOPFKINO is een productie van Annelies Van Hullebusch, Katharina Smets en Wanda Eykermann. De voorstelling voor de Kortrijkse Schouwburg volgde op de luisterlocatievoorstelling in Borgerhout (2015) en KOPFKINO fm.

 

Beluister of lees het volledige interview met Alexander Ververken hieronder!

Alexander Ververken, u bent sinds kort directeur van de Schouwburg. Een nieuwe directeur betekent ongetwijfeld een frisse blik op het geheel. Wat is uw visie voor de komende jaren?

Het is duidelijk dat de Schouwburg met de programmatie van de afgelopen jaren erop heeft ingezet een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Dat is iets wat we zeker zullen blijven doen. Daarenboven willen we inzetten op het ondersteunen van jong talent. We zien dat er daarvoor plaats is in het Kortrijkse cultuurlandschap. Die plaats willen we dan ook invullen: de Schouwburg wil jongeren een opvolgingstraject bieden om hen te laten ontdekken hoe het is om in een professionele omgeving te werken.

Daarnaast willen we inzetten op een participatieve manier om voorstellingen te maken door artiest en publiek samen te brengen. Vanwaar bijvoorbeeld de keuze voor het collectief Lucinda Ra en hun project Grondwerk, waarin de artiesten (kunstenaars die werken in het theater, in de jazzmuziek en in de beeldende kunst, n.v.d.r.) en het publiek samen werk creëren voor op het podium.

Onze vzw is niet alleen verantwoordelijk voor de Schouwburg maar ook voor het Muziekcentrum Track. Wij beheren het muziekcentrum en werken als overkoepelende organisatie samen met onze partners, waartoe ook Het Wilde Westen en het Stedelijk Conservatorium behoren. Ons doel voor het muziekcentrum is het, heel duidelijk de regisseur te zijn van Kortrijk Muziekstad en de stad via de site van het Muziekcentrum en samen met onze partners verder uit te bouwen. Educatie en opleiding staan centraal in ons beleid. We willen voor iedereen in de muziekindustrie een plaats creëren en als centrum een plaats voor ontmoeting zijn. Juist dit maakt kruisbestuiving mogelijk.

Wat houdt de taak in die u persoonlijk te wachten staat?

Het is zeker niet mijn taak om een artistieke insteek te geven. We hebben in ons team vijf programmatoren die het artistieke luik op zich nemen. Samen met de programmatoren wordt er een strategie uitgestippeld voor het komende seizoen. Mijn taak is het algemeen zakelijk en financiëel beheer van de vzw, waarin ik de eindverantwoordelijkheid heb.

Wat was uw rol in het bepalen van het programma voor het openingsweekend?

Het openingsweekend staat al lang gepland. Het volledige seizoen 2017-2018 staat voor een groot deel volledig vast. Op onze kalender willen we naast onze voorstellingen ook een plaats bieden aan locale verenigingen, vanwaar het belangrijk is de programmatie op voorhand in te vullen. Je moet een bepaalde timing respecteren om dit allemaal te kunnen inplannen. Volgende maand beginnen we bijvoorbeeld met het vastleggen van de programmatie voor het seizoen 2018-2019. Ik kan de eer voor wat er nu volgt dus niet opstrijken.

U heeft een persoonlijke band met muziek. Wat betekend dit voor de Schouwburg?

Mijn passie voor cultuur beleef ik vooral door muziek. Muziek is een interesse uit mijn persoonlijke sfeer: ik maak zelf muziek, wat me in staat stelt te snappen welke kracht daarin schuilt en hoeveel energie je er kan uithalen.

Op vlak van muziek zijn er een aantal voorstellingen die ik zou willen zien. Eén voorbeeld daarvan is de voorstelling For Aces van het Four Aces Guitar Quartet volgend weekend (zondag 24 september 2017, n.v.d.r.).

Zijn er nog voorstellingen die u zelf graag zou willen bijwonen?

Dat zijn er wel enkele. De twee belangrijkste voorstellingen zijn voor mij de voorstelling van Lucinda Ra en Chasse Patate, een voorstelling van Studio Orka die in juni plaats vindt. Grondwerk van Lucinda Ra is een leuke testcase van het participatieve project van de Schouwburg. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de wisselwerking tussen artiest en publiek. Het gaat hier om een groots project dat daarenboven op locatie plaatsvindt. Dit is hét stuk van het jaar, zegt men, vanwaar ik benieuwd ben waarom het al die goede recencies krijgt.

De Schouwburg profileert zich al een open huis. Welke sfeer heerst er in Kortrijk als het over burgerparticipatie gaat?

Het is één van de taken om samen met mijn team een soort benchmark op te stellen om te weten te komen waar de Schouwburg op dit moment staat, in vergelijking met andere culturele instellingen in Vlaanderen, Wallonië en onze buurlanden.

Waarom heeft u beslist om – na Brussel – terug te keren naar Kortrijk?

Kortrijk maakt deel uit van mijn leefwereld. Mijn roots liggen hier. Ik vind het enorm fascinerend om terug te keren naar waar ik ben opgegroeid. Brussel is een heel andere stad, wild, bruisend,… Kortrijk is anders. Je kan Kortrijk niet vergelijken met een stad als Brussel.

Wat me bijzonder fascineert is de enorme diversiteit aan culturele organisaties in Kortrijk. De stad blinkt daar in uit, als je de vergelijking maakt met andere centrumsteden. Deze week vond er een eerste kunstenoverleg plaats, waarbij de verschillende spelers met elkaar hebben gepraat. Het was een enorme eyeopener om die samenwerking – tussen zoveel verschillende organisaties, met evenveel verschillende invalshoeken – te aanzien. De bereidheid van alle vzw’s om samen projecten tot stand te laten komen en uit te werken is zeer interessant. Die focus op samenwerking in plaats van op concurrentie is in Brussel veel minder aanwezig.

Een positieve tendens?

Absoluut.

Met dank aan Alexander Ververken en Dries Van Robaeys.

Picture by Tony Decruyenaere

Gaelle Leon & Ann-Kartien Saenen

Plaats een reactie