Toekan: taalstimulering in de vrije tijd

 

untitled-design-5

‘Toekan’ is een taalstimuleringsproject in de vrije tijd, uitgewerkt door de Kortrijkse vzw Ajko en medialab Quindo. Het richt zich op Kortrijkse kinderen tussen 9 en 12 jaar die het Nederlands als tweede taal spreken. 

Bij Quindo komen de jongeren in aanraking met verschillende vormen van media en storytelling. Er worden radioprogramma’s gemaakt, journaals opgenomen, luisterspelen ingesproken en zoveel meer. De gasten leren niet enkel zelf media te maken, ze krijgen ook inzicht in de productie- en selectiemechanismen die hiermee gepaard gaan. Door te werken met media worden de jongeren uitgedaagd om te presenteren, contacten te leggen en zich uit te drukken. Allemaal in de vrije tijd, op hun eigen tempo en volgens de interesses en thema’s die de jongeren zelf aanhalen of aanbelangen. Het netwerk van de brugfiguren speelt hierbij een belangrijke rol.

Met vzw Ajko als één van de leidende partners wordt de link naar vrije tijd doorgetrokken doorheen het volledige project. In de mate van het mogelijke wordt het gelinkt aan het bestaande vrijetijdsaanbod. Tijdens Toekan wordt zoveel mogelijk samengewerkt met lokale organisaties. Zo gaat de eerste reeks door in het kader van de projectweek rond het Fatimaklooster (Heule), in samenwerking met De Kransvijver (basisschool Heule).

 

8-12 februari 2016 - Toekan Reeks I - Djanlissa Pringels (56)

(c) Quindo en Djanlissa Pringels

 

Het project bestaat uit verschillende reeksen. Iedere reeks bestaat uit drie à vier ontmoetingen van drie uur, die kort op elkaar volgen. Tussen de reeksen door wordt de tijd genomen om het project te evalueren en de volgende reeks eventueel bij te sturen.

 

Reeks 1: Krokusvakantie 2016

Tijdens de projectweek ‘Het Verhaal van Fatima’ werden vier namiddagen in de krokusvakantie (8 tot 12 februari 2016) georganiseerd in het Fatimaklooster in Heule. Deze eerste reeks focuste op ‘verhalen’. 14 jongeren van basisschool De Kransvijver in Heule werkten rond de opbouw en deelaspecten van een verhaal en werkten zelf drie verhalen uit. Die verwerkten ze in stopmotionfilmpjes.

Mali en het Grote Voetbalgevecht
Een voetbalmatch loopt uit de hand en Super Mali moet ingrijpen!


Zombieapocalypse

Zombies komen tot leven en jagen op Maria!


Super Alles

Super Man redt een vrouw van een sjakossendief en speelt daarna een voetbalmatch met Super Salah, maar Ronaldo komt roet in het eten gooien…

Reeks 2: Live-radio op de Kortrijkse Sinksenfeesten! 

Traditioneel maken de vrijwilligers van Quindo live-radio vanop de Sinksenfeesten in Kortrijk (tijdens het pinksterweekend).
Dit jaar (2016) neemt een groep 9 tot 12-jarigen uit Basisschool ‘t Fort een volledig uur voor haar rekening. Twee namiddagen lang leerden de kinderen alles over radio en staken ze zelf een uitzending in elkaar. Tijdens de voorbereidingen werkten de jongeren in de Kortrijkse parken, in het stadhuis en op Quindo.


De foto’s kan je hier bekijken:

Herbeluister de live-uitzending hier:

Reeks 3: Kinderen over Kortrijk, een journaal

In reeks 3 werkten we samen met Basisschool Drie Hofsteden. De kinderen kregen drie vragen van het Stadsbestuur:

  • Vincent Van Quickenborne (burgemeester): hoe zal de wereld eruit zien in 2050?
  • Bert Herrewyn (schepen van jeugd): hoe kunnen we de inspraak van Kortrijkzanen aan hun stad verhogen?
  • Kelly Detavernier (schepen van onderwijs): hoe kan ‘school’ leuker én beter worden gemaakt?

De kinderen werkten drie namiddagen verder op deze vragen. Ze bedachten een antwoord/concept en leerden hoe ze dat op een leuke manier konden weergeven. Het resultaat werd een journaal, bedacht én gemaakt door Kortrijkse kinderen.

Reeks 4: Luisterverhalen

Kinderen van Basisschool ‘t Fort leerden alles over verhalen. Wat de belangrijkste onderdelen ervan zijn, hoe je ze zelf kan maken e.d. Ze knipten en plakten hun personages, locaties, gebeurtenissen… en ze werkten een volledig eigen verhaal uit. Dat namen ze uiteindelijk op, en werd gemonteerd tot een kort luisterspel. Het resultaat kan je hier zien:

Reeks 5: Newsroom

Twaalf kinderen werkten tijdens de krokusvakantie (2017) toe naar een live-uitzending. Tijdens echte redactievergaderingen moesten ze zelf beslissen wat er gebracht en wat er niet gebracht zou worden. Het resultaat is ‘Radio Loeza Muziek’! De uitzending kan je hier beluisteren.

 

Partnerschappen
toekanexpo-partnercloud

 

ContactpersonenSign

vzw Ajko – Lukas Houthaeve – lukas.houthaeve@kortrijk.be
vzw Quindo – Broos Claerhout – broos.claerhout@quindo.be

 

Dit project wordt gerealiseerd met de steun van het Streekfonds West-Vlaanderen, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.