Achter de schermen bij de tifo’s van KV Kortrijk

25/06/2020

Als je KV Kortrijk zegt, wordt er regelmatig gedacht aan de tifo’s. Deze kunstwerken worden gemaakt door sfeergroep United 19. Dolf Dhaenens van United 19 geeft een blikje achter de schermen.

Hoe komen jullie tot een onderwerp voor een tifo?

Meestal komen we samen en bespreken we de ideeën die we voordien al elk individueel opschreven. Daaruit kiezen we dan het beste en het meest haalbare idee. We schetsen dan een beeld naargelang de wedstrijd. Tegen Zulte Waregem bijvoorbeeld proberen we met iets passievol te komen, een beeld dat eigenlijk ook al direct het belang van de wedstrijd omschrijft of iets toepasselijk. Toen we bijvoorbeeld voor de azevende keer konden winnen, zochten we iets origineels. De zevende hemel is een bestaande uitspraak en dan was dat wel leuk om dat eraan te koppelen.

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Helaas geen 7de derbyzege op rij ondanks onze heerschappij op en naast het veld. Toch enorm trots op onze club en onze supporters, bedankt KVK! . . . . #Hategame #Derbyday #ultras #ultrasbelgium #ultrasworld #tifo #Choreo #Derbyheersers #FuckZulte #KVKortrijk #Kortrijk

Een bericht gedeeld door United 19 (@united.19) op

Hoelang werk je aan één tifo?

Aan een grote zoals die tifo met die zes spelers op een rij, Kortrijk vol passie en trots, werkten we denk ik toch een tweetal weken overdag en een deel van de nacht, van tekenen tot en met schilderen.

Met hoeveel personen werk je daaraan?

In een piekmoment werken we daar met vijftien tot twintig personen aan. Maar dat is in het weekend. In de week zijn we soms maar met drie tot vijf. Als we de hele tijd met twintig zouden zijn, kunnen we dat zeker in vier dagen afkrijgen, maar omdat we soms met te weinig mensen zijn rekenen we altijd een tiental dagen tot twee weken. De nodige tijd is ook afhankelijk van de grootte van de tifo. Een gewone tekstbanner doen we tegenwoordig al in een halfuur. Maar voor een grote tifo rekenen we eigenlijk twee weken.

Tegenwoordig maak je ze sneller?

Inderdaad, nu tekenen we los uit de hand terwijl we vroeger echt om de tien centimeter punten gingen uitzetten om aan te duiden hoe we moesten tekenen. Nu hebben we al redelijk wat ervaring en leggen we gewoon een blad met hoe de lijnen lopen naast ons. We moeten enkel nog vierkante meters uitzetten zodoende dat we een beetje een referentie hebben en we niet te veel uit de lijntjes tekenen.

Het is veel werk voor iets dat eigenlijk maar even live te zien is?

Ja, we werken soms twee weken aan iets wat maar één minuut te zien is. Toch is dat voor ons de moeite waard. Het kan naïef klinken, maar we hebben het gevoel dat de spelers daar toch naartoe leven. Zeker als ze weten dat er een grote tifo is, dan hebben we het gevoel dat zij daar in meeleven. Ook voor supporters draagt het bij aan de wedstrijd. Ze zitten dan onmiddellijk in de sfeer en het brengt bij aan de beleving. Ze kijken daar ook naar uit. Ondanks dat hij maar één minuut zichtbaar is, is dat voor ons zeker de moeite waard. Zeker als er ook een mooie foto van wordt genomen. Tijdens de wedstrijd is het maar één minuut maar de tekening zelf of het beeld is eigenlijk voor altijd, dus dat blijft tof.

Vind je het dan ook leuk als dat gedeeld wordt?

Ja, dat is elke keer opnieuw leuk. Zo ging het onlangs nog in het VTM Nieuws over voetbal en kwam onze tifo weer in beeld.  Het is leuk dat je werk ook in verdere reportages gebruikt wordt of dat beelden ervan op sociale media gedeeld worden.  Het is gewoon heel leuk om dat nog eens in beeld te zien. Je krijgt dan precies ook erkenning, want ze gebruiken dan foto’s waarvan je denkt oké dat zijn mooie foto’s. Als ze dan juist onze tifo gebruiken is dat wel tof en een erkenning.

Op welke tifo ben je het meest trots?

Ik denk nog altijd die aan de overkant, in de familietribune, met alle gebouwen van Kortrijk van bijna vijf jaar geleden. We hebben die toen in vier dagen gemaakt, dag en nacht met zeker toen nog 25 mensen. Dat was ten eerste een hele mooie en gedetailleerde tifo, en het was ook een heel moeilijke, dus daar zijn we wel heel trots op.

 

Alle foto’s die in dit artikel gebruikt werden zijn afkomstig van Dolf Dhaenens.

Lees ook:

Margit Ghillemyn

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.