Beats ‘n Bars: Walter Ego & Chillow album review

02/09/2020

Sorry, Julie. In 1999 begint de biografie van Walter Ego met een rapvers over onbeantwoorde liefde van ene Julie. Nu een dikke 20 jaar later brengt hij samen met beatjesknutselaar Chillow het album Ex-rapper uit. Daarop horen we hoe Walter als kind graag astronaut was geworden. Een diepe stem voorzien van vette beats met een romantisch kantje, uitgebracht samen met Catharsis Productions, het wordt bijna lyrisch.

Walter Ego’s baard zonder snor heeft intussen letterlijk baan geruimd voor een voller exemplaar, een mooiere metafoor voor de evolutie van de artiest konden we ons bij de redactie niet inbeelden. De eerste single van het album, die begin augustus gereleaset werd, is al meteen veelbelovend. Het nummer Club Donny brengt een zeer knappe, geïllustreerde videoclip in combinatie met Walters blije bakkes in de Teletubbiezon. De videoclip doet een beetje denken aan de stijl van Tom Misch, maar ook Chillows beats hebben er iets van mee.

De vibe voor Club Donny is dan ook bijzonder funky, perfect voor een eerste single. Speel ‘m in de auto, zet ‘m luid en je kopje beweegt vanzelf mee als zo’n hoeladanseresje op het dashboard van een trucker. Ook de samenwerking met Jeffrey Jefferson (Ertebrekers) tapt van dat sappige vaatje. Met het nummer ‘Snaar’ willen Chillow en Walter Ego letterlijk een gevoelige snaar raken. Die setting verdwijnt helemaal wanneer Walter als lijsttrekker van zijn partij zijn ongezouten mening geeft over wantoestanden in de politiek.

Het album herbergt dus verschillende stijlen. Het bezit rustpunten zoals Snaar en Slapwel, clubbangers zoals Club Donny (what’s in a name), maar ook harde nummers zoals Ego. Over het algemeen is het album echter meer voor de relaxte A-Tribe-Called-Quest’er dan voor de Wu-Tangfanaat. De Nieuwpoortse rapper heeft een sterk album neergezet. De samenwerkingen op het album zijn een meerwaarde en dienen niet om een put te delven.

De verscheidenheid van het album zie ik als een voordeel, maar als je op zoek bent naar een album dat vol agressieve bars staat, dan luister je misschien toch beter iets anders. Dit is een ideale plaat om in de auto te beluisteren of – wanneer het album fysiek uitkomt later dit najaar – in jenne goeie stoel. Als liefhebber van de occasionele funky barzzz: aangenaam Walter, ik ben Bernd. Aan de rest: Welkom in oes paradis.

Bernd Viaene