Cover van 'Hier is Alles Veilig', debuut van Anneleen Van Offel.

Recensie: ‘Hier is alles veilig’ van Anneleen Van Offel

04/08/2020

Anneleen Van Offel, de Kortrijkse letterzetter, bracht in februari 2020 haar debuutroman uit. ‘Hier is alles veilig’ is een verhaal over een moeder die naar Israël afreist om de laatste levensjaren van haar verloren zoon te reconstrueren.

Van Offel maakte er geen warm reisverhaal van, maar weet gevoelens van verlies en pijn te verwoorden in (soms erg) lang gesponnen zinnen waarin verschillende emoties en metaforen versmelten tot gevoel. Een boek dat je voelt. Je proeft de verwarring en de emoties van Lydia, de moeder, waarbij abstractie en concrete situaties in de grimmige buitenwijken van Tel-Aviv, vol uitschot en riolen die vuil water spuwen, inwisselbaar zijn.

Het boek behandelt niet enkel de persoonlijke emoties van Lydia, een ambitieuze dokter, maar ook de collectieve emoties die gepaard gaan met de Joodse identiteit: de erfenis van een geschiedenis vol angst en conflict. De parallellen tussen zij en haar man en haar zoon en Israël zijn eindeloos. Niemand weet nog welke metafoor waarvoor dient. Net als de Joodse identiteit, tegelijkertijd opgejaagd en bezetter, permanent over de schouder kijkend maar met de blik vooruit, zijn de personages heel meerzijdig. Van lieve vader naar tiran. Van alternatieve rabbijn naar bezettende macht.

De inzichten in het leven van jonge Israëli’s, die opgroeien in een land met een uitzonderlijke geschiedenis en deel uitmaken van een volk met een geconflicteerde identiteit – van dienstplicht tot drugs, werkt meeslepend. De omgeving, oude Bijbelse steden en woestenijen, werken kalmerend eerder dan dramatiserend.

Het debuut is geen literair hoogstaande proza maar wel een erg poëtische roman die goesting geeft naar meer. Van Offel toont hoe ze zich kan onderdompelen in situaties en kennis en daar een rauw maar realistisch beeld van schetst. Ze heeft veel in haar mars. Het is een boek voor liefhebbers van poëzie indirect taalgebruik en metaforen. Een aanrader voor lezers die willen en durven voelen.

Frank Vierstraete belde tijdens Radio Sinksen met Anneleen. Dat klonk zo:

Quindo · Ochtenhoren – Anneleen Van Offel over haar debuut

Quindo Redactie