De leukste fietsroutes in en vlakbij Kortrijk

12/06/2020

Door de huidige coronasituatie is fietsen een van de veiligste manieren om te sporten. In Kortrijk en omstreken kun je ook heel wat leuke fietsroutes afleggen en langs toeristische plaatsen komen. We zochten vier leuke routes op en hebben er ook zelf een gemaakt.

Tonteroute

Deze route is er echt een voor de sportievelingen. De mountainbikeroute bevindt zich tussen de Schelde en het Kanaal Bossuit-Kortrijk en is zo’n 38 km lang. Hij start en eindigt in OC De Brug in Zwevegem, vlakbij de oude gebouwen van Transfo. Je fietst eerst een stuk langs het Kanaal Bossuit- Kortrijk. Daar heb je de mogelijkheid om een omweg te nemen of om enkele afslagen te nemen waarbij je off-road gaat, om wat meer uitdaging te hebben. Dat is op de kaart, die nog eens het parcours toont, te zien bij de oranje stippellijnen. Ondertussen passeer je in het Montagnebos, rij je rond Sint-Denijs en doorkruis je ook nog eens het Grandvalbos, vlakbij Kooigem. Het parcours is erg kronkelig en ook erg uitdagend, een aanrader voor de sportievelingen onder ons.

Fietslus langs Waregem, Anzegem, Deerlijk en Harelbeke

Deze fietstocht is iets langer en start en eindigt aan de achterkant van het station in Waregem. Tussendoor rij je zo’n 41 km en passeer je Vichte, Deerlijk, Harelbeke, Stasegem, Beveren-Leie en Desselgem. Tijdens de fietstocht kom je drie toeristische plaatsen tegen: Het Flanders Field American Cemetery is de enige begraafplaats in België waar Amerikaanse soldaten uit de eerste Wereldoorlog rusten. Daarna kom je in Natuurdomein Wijmelbroek in Deerlijk, waar je door middel van paden kennis kan maken met het kleine domein. Het laatste rustpunt ligt in Beveren-Leie, daar ligt de Zavelput. Dat is een oude zandgroeve die omgedoopt is tot natuurgebied. Je kunt in het grote terrein lange en korte wandelingen doen en vogels observeren vanuit een kijkhut. De fietsroute heeft dus echt wel veel te bieden en lijkt ook erg leuk om te doen met het gezin. De route is ook erg gemakkelijk te volgen via onderstaande knooppunten.

Goedendagfietsroute

Dit is een van de langste fietsroutes in deze lijst. De Goedendagfietsroute is zo’n 45 km lang en start in het museum bij het Begijnhofpark in Kortrijk. Tijdens de fietstocht passeer je onder andere de Leie, Provinciedomein De Gavers, Stasegem en opnieuw het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Je rijdt ook door bijna alle mogelijke buur- en deelgemeenten van Kortrijk: Zwevegem, Bellegem, Rollegem, Aalbeke, Marke, Bissegem en de grens met Moeskroen. Je kan de hele route ook volgen door middel van wegwijzers. Dit is zeker een aanrader voor wie houdt van rustige, lange ritjes gecombineerd met de mooie omgeving rond onze stad Kortrijk. Je vindt de map terug door op deze link te klikken.

Eigen fietsroute – Langs de Leie en kanaal Bossuit-Kortrijk

Deze fietsroute hebben we volledig zelf samengesteld. Het is er een die start en eindigt aan de Budabrug. Na een tocht van zo’n drie kilometer langs de Leie doorkruis je Marke. Dat verlaat je door langs het ontmoetingscentrum en de Abdijmolenweg te rijden. Na een tijdje kom je terecht bij de President Kennedylaan en  rij je langs het Kennydebos. Na heel wat heen- en weergeslinger kom je weer terecht bij het station van Kortrijk. Maar daar sla je af naar rechts en na bijna heel de tijd rechtdoor te hebben gereden sla je op een gegeven moment af naar links om een hele tijd langs het kanaal Bossuit-Kortrijk te rijden. Aan de monding van het kanaal, vlakbij het Albertpark, sla je af naar links en volg je voor even de Leie weer. Na wat afslaan naar links en rechts kom je weer opnieuw uit bij de Budabrug. Als je dat allemaal gereden hebt, heb je zo’n 28,5 kilometer achter de rug. De route is erg gemakkelijk te volgen door de knooppunten die overal aangeduid staan. Voor wie graag langs het water rijdt is deze route echt wel een aanrader!

Onze eigen fietsroute, gecreëerd met Fietsnet.be (Bron: Fietsnet.be)

Gaverbeekfietsroute

Deze route is er een die loopt tussen West- en Oost-Vlaanderen, met de Leie als natuurlijke grens. Je start en eindigt in Park Casier in Waregem. Tussendoor fiets je langs de Leie naar Zulte en Machelen-aan-de-Leie en rijd je richting Kruishoutem. Daar wordt het landschap iets pittiger, want dan rij je in het landschap van de Vlaamse Ardennen. Daar zijn er toch enkele serieuze klimmen, deze route wordt dus ook best gereden door de wat sportievere fietsers. De route is zo’n 31 km lang en is daarmee een van de kortste van de vijf. Maar de tocht brengt toch wel een leuke afwisseling tussen vlakke en hellende wegen en dat je de grens tussen West- en Oost-Vlaanderen kruist, is ook leuk meegenomen. Je vindt de route terug op deze link.

Zo, hopelijk zit er een fietsroute tussen die je wel aanstaat. Als je ze allemaal zou rijden, zou dat er wel voor kunnen zorgen dat je in de kortste keren echte wielrennersbenen zult hebben. Succes!

Jitse Lapeire

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.