De Witte Muur biedt kunstenaars exposure in De Stroate

27/08/2020

‘De Witte Muur’, zo heet het nieuwe kunstproject van HipHopAcademie De Stroate in Kortrijk. Robbe De Pestel (20) en Stan Tijtgat (18), beiden student aan Luca School of Arts in Gent, baseerden zich op ‘The Wunderwall’ in Antwerpen voor het concept. “Het is de bedoeling dat er om de twee maand een nieuwe kunstenaar langskomt, de wand bekijkt en dan naar zijn eigen mogelijkheden vult.”

Herinrichting

De afgelopen twee weken werd het volledige café van het jeugdcultuurcentrum heringericht. Stan, die al enkele jaren betrokken is bij het cafébestuur, verduidelijkt waarom de metamorfose nodig was: “Voordien hing er niets van kunst aan de muren, enkel wat posters van onze vorige evenementen. We wilden voor het café een toffe, huiselijke sfeer creëren, maar ook vermijden dat het een krot werd. Daarin hebben we een mooi evenwicht kunnen vinden.”

Het café kreeg een huiselijke, gezellige sfeer – Beeld: Louis Vanoosthuyze

Door die herinrichting kwam er een witte muur vrij. “We hadden nog één muur, die volledig wit was en helemaal kaal”, vertelt Stan, “en ik had sowieso ook het idee om er iets van kunstwerk te hangen. Dan kwam Robbe ineens ook op het idee om er een soort project van te maken.”

Robbe vervolgt: “Met de hele set-up van de meubels die daar staan, dachten we ‘we hangen daar een schilderij.’ Het project is dan ontstaan naar het idee van ‘The Wunderwall‘ in Antwerpen.” Dat is de zaal die Plus One Gallery en Gallerie Sofie Van de Velde verbindt. Ze hebben er een grote witte muur, waar ze om de zoveel tijd mini-expo’s houden. “Het idee is daarnaar geschapen. Maar we willen er ons eigen miniproject van maken.”

Tussen low art en high art

Het is Robbes schilderij ‘We Should All Be Pirates‘, dat de spits afbijt. “Dit is het eerste schilderij dat ik hier heb gemaakt”, vertelt Robbe die sinds juli een van de ateliers op het tweede verdiep van De Stroate tot zijn beschikking heeft.

‘We Should All Be Pirates’, het werk van Robbe De Pestel en tevens het eerste expowerk van ‘De Witte Muur’ – Beeld: Louis Vanoosthuyze

“Om mijn atelier dat ik hier gebruik te kunnen krijgen, heb ik een motivatiebrief moeten schrijven. Daarin heb ik ook heel duidelijk verteld dat ik mezelf zie als een kunstenaar die tussen high art en low art hangt.” Het verschil tussen high art en low art is dat je high art terugvindt in musea en low art niet. Zo valt onder andere graffiti onder de term low art.

Om de twee maanden

Het is de bedoeling dat ‘We Should All Be Pirates’ twee maanden wordt tentoongesteld. Daarna is het de beurt aan een nieuwe kunstenaar. Wie de volgende kunstenaar wordt, dat beslist Robbe zelf. “Het is de bedoeling dat ik de expo’s cureer.”

Hoewel De Stroate vorige zomer een grote opkomst kende voor S.A.M, het Street Art Museum waar zo’n 20-tal streetartiesten elk een kamer tot hun beschikking kregen, zullen het toch eerder niet De Stroate-artiesten zijn die hun kunst gaan exposeren. “Ik denk dat ik mensen ga contacteren die ik ken en die ik in de eerste plaats goed vind. Dat gaan in de meeste gevallen geen mensen zijn van hier.” Dat is ook wel met een reden. “We willen zo een nieuwe instroom van mensen krijgen in De Stroate.”

Twee doelen

De vernieuwing van het De Stroatecafé, heeft ook meerdere redenen. En op één van die redenen wil ‘De Witte Muur’ inspelen. De Pestel verklaart: “Met het nieuwe café is heel de sfeer veranderd en we willen het cultureel niveau iets meer upgraden. Cultuur draait heel veel rond sociale connectie, dus hopen we heel wat nieuwe mensen te bereiken, met de hoop dat die mensen op hun beurt ook terug mensen meenemen. Het is een soort van conversatiestarter, die verder reikt dan dit gebouw, die zelfs verder reikt dan Kortrijk.”

Het is ook de bedoeling om de mogelijkheden te testen van kunst in de publieke ruimte. Het hoekje waar het werk tentoongesteld wordt, is een soort rustpunt in het café. Robbe vat het doel van ‘De Witte Muur’ als volgt samen: “Je zou twee doelen kunnen zien. Langs de ene kant die conversatiestarter: mensen op sociaal vlak met elkaar in contact brengen. En langs de andere kant kunst in de publieke ruimte brengen en de mogelijkheden en de uitdagingen testen.”

Lees ook:

 

Louis Vanoosthuyze

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.