KVK: “Belangrijk om onze maatschappelijke rol in de verf te zetten”

30/04/2020

Net als iedereen zitten ook de spelers en staf van KV Kortrijk in lockdown. Toen de competitie enkele weken geleden werd stopgezet stonden de Kerels op een elfde plaats, wat betekende dat ze nu normaal gezien aan het strijden waren in Play-Off 2. Wat doen spelers en staf op dit moment en hoe proberen ze hun dagen te vullen? Wij spraken maandagmiddag met Stijn Maertens, de persverantwoordelijke van de club.

Hoe gaat het op dit moment met jou? 

“Voorlopig gaat het goed, ik heb op dit moment ook veel werk. Nu de core-business (het voetbal) er even niet is, is het zoeken naar content die onze supporters aanspreekt tijdens deze periode. Voorlopig lukt dit nog uitstekend. Al missen we het voetbal iedere dag een beetje meer. 

Andere ploegen houden op dit moment groepstrainingen van thuis uit, met Zoom. Hoe loopt dat bij jullie? 

“Ik weet dat de spelers die in Kortrijk of omstreken wonen afzakken naar het stadion. Met de nodige social distancing kunnen ze dan trainen op het eerste veld of het trainingsveld. Ik heb ook al vernomen van de physical coach dat er voor elke speler ook een individueel trainingsprogramma opgesteld is om hun conditie te onderhouden, het is belangrijk dat iedereen fit blijft.” 

Zit de schrik er bij jullie in voor het coronavirus? 

“Er is altijd wel wat schrik, maar ik denk dat als je de nodige maatregelen volgt (social distancing, mondmaskers) je automatisch minder schrik hebt. Als je je aan de regels houdt is alles oké, denk ik.” 

Hoe houdt het sociale mediateam zich nu bezig, nu er geen wedstrijden gespeeld worden? 

“Het is een beetje zoeken, om de supporters zonder wedstrijden ook te entertainen. In deze tijden vind ik het nodig om de maatschappelijke rol van de club in de verf te zetten, KV Kortrijk is een erg familiale club. We zullen met een speler nog drank en voeding leveren aan Food act 13, een organisatie die voedsel en drinken uitdeelt aan de mensen die het op dit moment het hardst nodig hebben. We doen ook heel wat sociale media-acties, zoals “KVK voor de zorg” en “KVK voor de ouderen.” We willen iedereen die zorg nodig heeft en voor mensen zorgt bij onze sociale media betrekken. Op dit moment vind ik het belangrijk om de maatschappelijke rol van de ploeg in de verf te zetten.” 

Veel clubs verkopen nu zelf ook mondmaskers, met hun logo op. Club Brugge deed dat ook al en verkocht er al tienduizenden. Hoe zit dat bij jullie? 

“Daarvoor hebben we ook al gekeken, we gingen er trouwens al voor kijken om die vandaag (maandag 28 april, red.) te lanceren. Er is daar wat tijd over gegaan, maar dat was omdat we zeker wilden zijn dat we een kwalitatief mondmasker konden afleveren. We wilden geen minderwaardige goederen maken. We hebben er de nodige KVK-print bij gezet, zodat het toch wat leuk en mooi is om te dragen.” De mondmaskers vind je terug op deze link . 

Als er beslist wordt om de competitie te hervatten, lijkt het onvermijdelijk dat er zal gespeeld worden in lege stadions. Ik veronderstel dat dat voor een club als KV Kortrijk een groot verschil maakt? 

“Ja natuurlijk, de supporters zijn een echte drijfveer voor de spelers. Dat zorgt echt voor een hele beleving in het stadion. Het is ook zeker niet voor prettig voor de spelers, het is ook altijd leuker om in een kolkend Guldensporenstadion te spelen dan in een leeg.” 

Staat de blik al op volgend seizoen gericht of leven jullie nu meer van dag tot dag? 

“Het is natuurlijk wachten op wat er zal beslist worden: zal de competitie hervormd worden, zal er voort gespeeld worden. Dat weten we natuurlijk niet, maar een garantie is wel dat we elk jaar starten vol vertrouwen. We hebben al enkele mooie transfers gedaan die hun waarde zeker nog zullen bewijzen. Hoe dan ook kijken we ernaar uit om met een frisse blik aan het seizoen te beginnen.”   

Wanneer hopen jullie de gewone trainingen te hervatten? 

“Op dit moment kan daar niet echt een antwoord op geven.” 

  Ok, hartelijk dank voor uw tijd!

Lees ook:

Jitse Lapeire

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.