Ondersteuning Kortrijkse student-ondernemers breidt uit

20/12/2018

Het startschot voor de tweede editie van het SPEK-project (Student Platform Entrepreneurship Kortrijk) is gegeven. Dat is een initiatief om student-ondernemers te ondersteunen tijdens hun eerste stappen in de ondernemerswereld. “Het is belangrijk dat jonge mensen gestimuleerd worden om aan de slag te gaan met hun ondernemersideeën”, vertelt Dominique Viaene van stad Kortrijk.

Tijdens de persconferentie spraken de schepenen Kelly Detavernier en Rudolf Scherpereel zich lovend uit over de verwezelijkingen van de eerste editie. Daarin coachten Vives en Howest studenten om hun ondernemerszin aan te zwengelen, hun ideeën te verwezenlijken en eventueel zelfs te vermarkten. Glenn Naegels, zelf een student-ondernemer, vertelde over zijn traject binnen het SPEK-project en hoe zijn bedrijf ‘IT Laudis’, een all-in-one-solution voor juridische data, inmiddels is uitgegroeid tot een organisatie met een 6-tal partners.

Meer en beter

Het project wordt uitgebreid naar Kulak en UGent campus Kortrijk. Zij willen nog intensiever de brug slaan naar lokale bedrijven hier en hebben vanuit KU Leuven en UGent een lange traditie wat ‘Durf Ondernemen’ betreft. Verder mikken de projectpartners voortaan ook op de minder voor de hand liggende opleidingen, zoals pakweg verpleegkunde. En docenten krijgen de kans om enkele gevoeligheden rond student-ondernemerschap te leren kennen.

Beluister het interview met Dominique Viaene, projectleidster vanuit stad Kortrijk.

To SPEK or not to SPEK?

Ondanks de mooie resultaten van de eerste editie van het SPEK-project, drukten de bevoegde schepenen enige bezorgdheid uit rond de naamgeving van het project. Naast “weinig ronkend”, was het vooral de bezorgdheid van het stadsbestuur dat de afkorting SPEK geen verband houdt met de inhoud van het eigenlijke project, en bovenlokale uitstraling ondanks de verdienste van het samenwerkingsverband uit zou blijven. Daarenboven was het voordien ook al de beslissing van de projectpartners geweest om zich te buigen over een beter klinkende naam. Daarom werd in de tweede editie van het project ook Design Regio Kortrijk aangetrokken om het project een rebranding te geven, waarover binnenkort communicatie volgt.

Duurzaamheid

Na afloop van de tweede Europees gesubsidiëerde editie, moet het programma op zich kunnen staan. Het moet als het ware een natuurlijke reflex zijn dat spelers uit hoger onderwijs en de ondernemerswereld elkaar de hand reiken om jongeren te stimuleren rond ondernemerschap. Op lange termijn hoopt het project op die manier de West-Vlaamse braindrain te bestrijden en in een braingain om te keren.

Alexander Deweppe

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.