Recensie – Little Women: over rebellie, vrouwelijkheid en liefde

17/04/2020

De film, geregisseerd door Greta Gerwig en gebaseerd op de gelijknamige roman geschreven door Louisa May Allcot, vertelt het verhaal van vier zussen: Jo (Soairse Ronan), Meg (Emma Watson),  Amy (Florence Pugh) en Beth (Eliza Scanlen) in het Massachusetts van de jaren 1860. Een verhaal door en voor vrouwen.

Flashback en flash forward.

Het verhaal begint met een scène die niet veel prijsgeeft over het verhaal en waar ik initieel ook niet echt veel van begreep. Na een tijdje maken ze een tijdsprong en werd het me duidelijk dat ze constant zouden switchen tussen het verleden en het heden om alles mee te krijgen van het verhaal. Hoewel deze tijdsprongen niet altijd even duidelijk zijn, brengen ze zeker een mooie structuur aan in het verhaal.

Zoveel moois in een film

Ik kan het niet anders beschrijven. Ik ben zelden zo onder de indruk geweest van een film. Little Women zit vol met vlotte dialogen, eerlijkheid als het op het vrouw-zijn aankomt in die tijd, liefde zowel tussen de zussen als daarnaast, humor, rebellie, moed, dromen, emoties, drama en dat allemaal verpakt in een mooi landelijk decor en schitterende kostuums.

Voor ieder van ons

Zoals ik al zei, vertelt Little Women het verhaal van vier zussen met vier heel verschillende persoonlijkheden. Jo, de dromende rebel die wel haar eigen boontjes gaat doppen en niet wil plooien voor het idee van wat een vrouw in die tijd moet doen: een rijke man zoeken en trouwen. Meg, de lieve eeuwige bemiddelaar in de familie die toch hoopt op meer welvaart.  Amy, die ietwat egocentrisch overkomt in het begin maar waar we naartoe groeien tijdens haar zoektocht naar geluk, liefde en een doel in haar leven. En als laatste Beth, de stilste van de vier, die geniet van alle schoonheid rond haar maar haar focus vooral legt op muziek.

Ieder van ons zal wel dingen van zichzelf in een of meerdere personages herkennen. Dat maakt deze film ook zo aangrijpend, hij neemt je helemaal mee in het verhaal. Er komt zo’n verbondenheid tot stand tussen de personages, het verhaal en de kijker dat het je doet nadenken en in beweging zet, wat een goede film moet kunnen in mijn opinie.

Gaëlle Leon