Recensie – Tentoonstelling Stimulans 20

10/07/2020

Stimulans is een Kortrijks platform dat jonge Vlaamse en Brusselse kunstenaars tot 35 jaar kansen biedt. Zij organiseren tweejaarlijks een wedstrijd voor kunstenaars met als doel het herkennen en erkennen van jong talent. De tentoonstelling is nog tot 16 augustus gratis te bezoeken.

Elke twee jaar organiseert Stimulans een wedstrijd om jonge kunstenaars in de schijnwerpers te zetten. Een selectie van zevenentwintig kunstenaars, waaronder de winnaars van de drie te winnen prijzen, Prijs van de stad Kortrijk voor Thomas Nolf, Prijs Proximus voor Ines Claus en Prijs Be-Part voor Lisa Foster en zesenvijftig werken vormen de tentoonstelling.

De tentoonstelling bevat een waaier aan gevarieerde kunstwerken, uit alle kunstvormen en media. Van schilder– en tekenkunst tot video– en installatiekunst. Sommige werken zijn actueel en maatschappelijk geïnspireerd maar over het algemeen zijn ze kleurrijk en positief. Het schilderij Agnes’ living van Eline Vanheule, video Heen en weer van Lisa Foster, Tekening voor Ovidius: Kosmos van Merel Van De Casteele en schilderij De Allegorie van Joke De Pever behoren tot mijn favorieten.

Agnes living is een prachtig schilderij met een beeld van een vensterraam, waar knap gespeeld wordt met kleur en licht. Heen en weer is een videoinstallatie. De titel van het werk Heen en weer slaat op de beweging van dansende mensen. De video is ingekleurd in de drie basiskleuren: blauw, geel en rood. Het is een eenvoudig beeld maar heel krachtig. De Allegorie is een beeld van een man die op een sofa ligt, met achter zich een boekenkast, gemaakt in verschillend lagen. Het sprak mij meteen aan, niet alleen het beeld, maar bijvoorbeeld ook naar kleur toe.

Tekening voor Ovidius is een drieluik, het bestaat uit drie kunstwerken. Diegene die ik het mooist vond, is een heel ingewikkelde tekening, bestaande uit allemaal organisch materiaal door elkaar getekend. Samen vormt het een afbeelding van een kosmos. Het is zodanig knap getekend dat het er voor mij boven uitstak. De andere twee werken van het drieluik waren een ongelooflijk kleine, gedetailleerde tekening van een hond en een curiosa van allerlei schaaldieren en fossielachtigen.

Het is mooi en bemoedigend om te zien hoeveel jonge kunstenaar in deze moeilijke tijd zo creatief gestimuleerd zijn, een absolute aanrader dus. Stimulans 20 is gratis te bezoeken met reservatie van donderdag tot en met zondag van 14u tot 18u en nog tot 16 augustus. Reserveren kan via hun website.

David Marinelli