Reinout Van Zandycke: “Politici die online en offline zichtbaar zijn, zijn in het voordeel”

19/09/2018

Wie de afgelopen weken door zijn tijdlijn scrollt, kan er niet omheen. Ook via sociale media voeren de politieke partijen volop campagne in aanloop naar de lokale verkiezingen op 14 oktober. Social media-expert Reinout Van Zandycke begeleidt politici bij hun online avonturen.

Politieke partijen zetten zowel op nationaal als op lokaal niveau in op sociale media in het kader van de verkiezingen. “Nationaal zijn ze er wel al iets langer mee bezig, maar we zien een verschuiving van onze workshops en begeleiding naar het lokale niveau”, aldus Reinout Van Zandycke. Het klantenbestand van zijn communicatiebureau Exposure is niet min en telt zowel ministers als burgemeesters. Reinout Van Zandycke: “Ook in West-Vlaanderen helpen we veel burgemeesters. Sociale media zijn voor hen vaak iets nieuws, een nieuwe tool in het campagne voeren.” Bij de vraag van wie Exposure bijstaat in Kortrijk, bleef de social media-expert op de vlakte: “Ik help iemand in Kortrijk, maar ik kan niet zeggen wie.”

Wat betreft advertenties op sociale media, geeft Reinout Van Zandycke de voorkeur aan Facebook onder het motto ‘beter één iets goed gebruiken dan drie dingen slecht’. “Op Facebook kan je via targets aangeven welke doelgroep je wil bereiken. Dat gaat heel ver: achtergrond, leeftijd, gedrag … Zo heb je meer zekerheid dat die doelgroep jouw berichten te zien krijgt“, klinkt het. Los van de nieuwe trend, blijft Reinout Van Zandycke nuchter: “Voor mij is het een en-en-verhaal. Sociale media zijn krachtige tools tijdens de campagne maar door enkel achter de computer zitten kan je de verkiezingen niet winnen.”

Beluister het volledige interview.

LEES OOK

Quindo Redactie

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.