REVIEW: dit was HUMO’s Rock Rally 2020!

20/10/2020

Magazine Humo organiseert om de twee jaar Humo’s Rock Rally. Dat is een wedstrijd waarbij lokaal talent prijzen kan winnen en nationaal kan doorbreken. Denk maar aan Belgische artiesten zoals The Compact Disk Dummies, Goose en The Black Box Revelation.

Foto header: @kmeron

De finale van 2020 gebeurde via een livestream om zo de coronamaatregelen te respecteren. Tien bands traden op en brachten elk drie nummers. Daarna koos de jury, die vooral bestaat uit journalisten van Humo en ex-winnaars van Humo’s Rock Rally, de derde, tweede en eerste plaats. Het publiek en de kijkers thuis konden stemmen voor de ING-publieksprijs.

Welke artiest heeft er nu gewonnen? Laten we beginnen met de derde plaats. Die is voor de Leuvense rapper Dyce. Hij won in 2016 de tweede plaats met hiphopgroep Rewind Productions. Dyce is meer dan een hiphopartiest, dat blijkt ook uit zijn optreden. In het volledig wit en met zelfs een wit net over zijn hoofd begon Dyce aan zijn eerste nummer. Tayu, gezongen in de geboortetaal van de zanger, zorgde voor een leuke verrassing. De artiest sloot de finale af met een merkwaardig optreden. De laatsten zullen de eersten zijn zeggen ze, maar de eigenzinnige Leuvense rapper zal tevreden moeten zijn met een derde plaats. Al krijgt hij wel een cheque van 2.000 euro.

De tweede plaats gaat naar het muziekduo Wolker. Gert-Jan Loobuyck en Femke Decoene maken atypische indierock die wil inspelen op de sfeer en het gevoel. Met nummers Talking Minds en Situations creëert de band een aangenaam en verslavend geluid. Je wil zeker meer van deze twee horen en daarom verdienen ze de prijs van 5.000 euro.

De winnaar van Humo’s Rock Rally 2020 is… Meskerem Mees! Zij won in 2019 de finale van Sound Track, een nationale muziekwedstrijd. De stijl van het duo (gitarist Meskerem Mees zelf en cellist Febe Lazou) heeft iets folkachtigs mee. Keer op keer krijgt de groep de zaal muisstil met een volledige akoestische set. Een verdiende eerste plaats dus met een cheque van 10.000 euro en de titel van winnaar Humo’s Rock Rally 2020!

Yakon kreeg de ING-publieksprijs. Deze Gentse band wist het publiek te overtuigen van hun poppy en elektronische rockstijl. Met Don’t Wanna Be Insane knalde de groep de finale en bewees zichzelf als publieksfavoriet. Yakon kreeg een cheque van 2.500 euro.

Voor een nieuwe winnaar is het uitkijken naar 2022!

Floor Vergote