Stationsproject: een round-up

07/04/2021

Naar aanleiding van de vertraging bij het aanleggen van de fiets- en bustunnel in de Zandstraat door betonschade kijken wij even naar het gehele plaatje. Wanneer begon dit stationsproject alweer en hoever staan de werken ondertussen? Plus misschien wel het allerbelangrijkste, wanneer zullen de werkzaamheden voorbij zijn?

Wat is het stationsomgevingsproject ook alweer? Het project heeft als doel om de mobiliteit in de stationsomgeving te optimaliseren en de veiligheid van fietsers en wandelaars te verbeteren. Ook naar het openbaar vervoer wordt sterk gekeken om deze te scheiden van het doorgaand privévervoer. Er komt ook een ondergrondse parking om ervoor te zorgen dat de auto’s van treinreizigers uit het straatbeeld verdwijnen.

Even terug in de tijd naar september 2017, want toen begonnen de werken officieel met de bouw van een fiets- en bustunnel onder de Zandstraat. Al werd deze stap uiteindelijk uitgesteld door een probleem met de sporen. Uitgesteld tot het voorjaar van 2021 en meer specifiek, exact deze week. Oorspronkelijk stond negen april op de agenda, maar dus al op zes april werd een eerste maal geprobeerd. Het is dus niet zo’n grote ramp dat dit nu mislukt, want de werken liggen voor op schema en uiterlijk donderdag acht april zou een tweede poging wel tot een goed eind moeten gebracht worden.

Fase 1 van de werken

Ondertussen wordt ook druk gebouwd aan een ondergrondse parking. Oorspronkelijk zou deze vier verdiepingen en 1200 plaatsen tellen, maar na een onderzoek bleek dat 900 plaatsen en dus drie verdiepingen ruimschoots voldoende zullen zijn. Hier blijkt dus ook voorsprong genomen te worden op het originele plan. Althans dat zou zo geweest zijn moest er geen coronapandemie zijn uitgebroken begin 2020. Er werd verder gewerkt, maar natuurlijk met minder manschappen en dat zorgt dus voor enige vertraging. De werken vorderen ondertussen wel positief en eind februari van dit jaar werden de graafwerken van de derde en laatste verdieping gestart. De parking zou klaar zijn tegen eind 2022.

Op vijf december 2019 zijn ook de werken onder de Appel opgestart waardoor je ook daar niet meer door kunt. In dit gedeelte komt een tunnel die het doorgaand verkeer moet scheiden van het verkeer die de stad binnen moet. De tunnel loopt door tot onder de spoorwegbrug en zal ook de toegang zijn van de ondergrondse parking onder het stationsplein. Bovengronds komt dan een autoluw plein. De Kluifrotonde zal ook verdwijnen en er komt een eenrichtingsstraat voor verkeer die de stad binnen wil. Dit alles is slechts de eerste fase van het stationsproject en zou moeten klaar zijn tegen eind 2022. Daarna wordt nog doorgewerkt bovengronds tot eind 2023, maar die werken zouden veel minder hinder met zich meebrengen als alles vlot verloopt.

Na fase 1 volgen er nog vier andere fases die, als alles goed verloopt, zes jaar zullen duren.

Hoe de stationsomgeving er zal gaan uitzien zie je in onderstaand filmpje. Meer info vind je op https://www.kortrijk.be/stationsproject.

Kevin Storme

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.