“Weer een auto minder”: 5 weetjes over bakfietsen

11/04/2019

Je kan er niet omheen: bakfietsen duiken meer en meer op in het straatbeeld. Hoog tijd dus om die relatief nieuwe voertuigen onder de loep te nemen. Mobiele fietshersteller Kevin Labeeuw uit Wevelgem gidst ons door de bakfietswereld.

1. Is het moeilijker om te rijden met een bakfiets?

“Dat valt heel goed mee. Je moet eigenlijk denken dat je met een gewone fiets aan het rijden bent. Bochten neem je best wel iets breder, want de cargofiets is langer. Na een tijdje leer je wel jouw lichaam gebruiken om tegengewicht te bieden. Zo moet je minder sturen en ga je even vlot zoals met een gewone fiets.”

2. Hoeveel kost een bakfiets?

“De instapkost ligt rond de 1.300 euro. En de maximumkost gaat tot 10.000 euro maar dan heb je wel een heel gespecialiseerde cargofiets die meer bedoeld is voor bedrijven dan voor particulieren.”

3. In welke mate is er specifieke wetgeving rond bakfietsen?

“In principe niet. Een cargofiets heeft dezelfde breedte als een gewone fiets. De lengte van de fiets doet er niet toe volgens de wetgeving. Het is eigenlijk de breedte van het stuur die bepaalt waar je mag rijden. En een bakfiets of een cargofiets mag zich sowieso begeven op het fietspad, maar de bestuurder in kwestie moet zoals iedere fietser de wetgeving en de regels respecteren.”

4. Is een cargofiets gevaarlijker dan een gewone fiets?

“Het is net omgekeerd. Een cargofiets is groter en zichtbaarder, automobilisten zijn daardoor net iets voorzichtiger. Ik kan mij wel inbeelden dat het voor bepaalde automobilisten een beetje ambetant is als ik kijk naar mijn bak, die een beetje breder is dan mijn stuur. Ik neem wel wat meer plaats in op de weg.”

5. Waar parkeer je een bakfiets?

“Er is geen aparte parking voor bakfietsen in Kortrijk. Ze zijn er wel mee bezig, ook om de stad in het algemeen fietsvriendelijker te maken. De winkel Zonder Meer heeft een aanvraag ingediend om cargofietsplaatsen voor de winkel te hebben en vanuit de community is er de vraag om meer plaats te creëren voor fietsen in het algemeen.”

Bekijk het volledige interview met Kevin Labeeuw.

Jules Desplenter

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.