‘wtFOCK is terug!’: dit zijn de belangrijkste weetjes

14/10/2019

Het derde seizoen van de Vlaamse webserie ‘wtFOCK’ is afgelopen zaterdag begonnen. Exact om 21.43 uur werden zoals aangekondigd de eerste beelden verspreid. Nog nooit van ‘wtFOCK’ gehoord? De belangrijkste weetjes over de populaire jongerenserie van Telenet op een rij.

Bijna helft van 15- tot 20 jarigen keek al eens naar wtFOCK

Telenet en SBS lieten een onderzoek uitvoeren bij meer dan 2.600 15- tot 34-jarigen, en wat blijkt? Op de vraag welke jeugdserie ze kennen, spant wtFOCK de kroon. Binnen de leeftijdscategorie 15- tot 20-jarigen, blijkt bijna de helft de serie te volgen. Zodra ze één keer gekeken hebben, zijn ze blijkbaar helemaal overtuigd. De overgrote meerderheid kijkt op frequente basis (meerdere keren per week). Daarmee scoort de serie even goed als Sex Education of Riverdale, die young adult-series van Netflix met een veel hoger budget.

Het gaat niet om de zoveelste jongerenserie

Ten eerste zijn de afleveringen van wtFOCK eerst te zien op een eigen online platform en nadien op de SBS-zenders VIER en VIJF en op Play. Ten tweede is er de vorm: korte clips die op onaangekondigde tijdstippen doorheen de week online komen. Bijvoorbeeld op woensdag om 10.55 uur en de clip in kwestie lijkt zich dan precies op dat tijdstip af te spelen. Ten derde zijn er de personages die je ook kan volgen op sociale media, waardoor je op pakweg Instagram Stories extra beeldmateriaal voorgeschoteld krijgt.

Zeg niet SKAM, maar wtFOCK

Neen, wtFOCK is geen originele serie maar een remake van SKAM. Dat is een Noorse jeugdserie die zo’n hype werd dat het concept werd opgepikt voor adaptaties in onder andere Italië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. De cijfers liegen er niet om: wtFOCK bleek ook hier een succes met tot 400.000 kijkers jonger dan 35 jaar en 1 miljoen views per week op het eigen platform, en intussen bijna 100.000 volgers op de officiële Instagram-account. Meer nog: de makers van SKAM noemen de Vlaamse versie de beste remake tot nu toe.

Waar blijft de persaandacht?

Ondanks de mooie cijfers is de serie nog grotendeels onder de radar gebleven in de media. Dat is geen toeval. Telenet en SBS kozen ervoor om niet in te zetten op klassieke reclame, maar ruimte te geven aan zogenaamde grass roots en guerilla marketing zodat de serie door jongeren zelf ontdekt kon worden. Zo werd het begin van het derde seizoen aangekondigd door enkele fans, die een t-shirt met het opschrift ‘zaterdag 21:43’ hadden opgestuurd gekregen. Slim gezien, niets is namelijk minder cool dan die serie waarover je je ouders al hebt horen praten.

Volg het derde seizoen van wtFOCK op de voet via www.wtfock.be.

LEES OOK

Quindo Redactie

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.