Jaarverslag 2022

Verslagenheid: een jaarverslag verslaat een werkingsjaar. Een werking verslaat een jaarverslag. Nog geen vier mensen lezen dat jaarverslag, maar de slag was niet voor niets, het jaar helemaal niet. Wij slaan graag wat efficiënter. Vandaar deze jaarposter.

Yes, 2022 was écht het jaar van de spade. Al ploegend, heffend, (ver)bouwend ploegden we voort. Al gravend vonden we schatten, vierden we onze 10de verjaardag. Niet enkel met een feest, maar met een reeks upgrades. De overgang naar een hybride organisatie met een sociaal business model werd in 2022 realiteit.

De optimalisatie van het educatief en productioneel aanbod werkt. Er werden maar liefst 149 workshops georganiseerd, voor zo’n 4097 deelnemers. Meer dan de helft daarvan werden georganiseerd voor maatschappelijk kwetsbare jongeren, in het kader van het Quindo On Tour-project. De hoge cijfers zijn het gevolg van de bewuste keuze om de educatief medewerker voor een extra 0,3 VTE te financieren met eigen middelen.

In 2022 ontwikkelden we de workshop ‘Ontmasker Fake News’ voor secundair onderwijs en genereerden we meer eigen inkomsten dan ooit tevoren (43% uit onze educatie en productionele dienstverlening.)

Bekijk de poster hier.

Dit is de bijhorende tekst.

Jaarposter A1

Colofon

Afgelopen jaar was heftig: grote ambities en veel goesting, een nieuwe team barst van de energie. We namen afscheid van een teamlid, herstructureerden de werking, ontwikkelden een nieuw online platform en kropen uit de putten die corona mee delfde: sterk werk van een sterk team!

Naast het vaste team konden we in 2022 opnieuw rekenen op de steun van de Hogeschool West-Vlaanderen en de sterke samenwerking met Stad Kortrijk, bedankt daarvoor! Graag bedanken wij ook Kortrijk XPO, het Streekfonds West-Vlaanderen (in de schoot van de Koning Boudewijnstichting) en Impact Together by BNP Parisbas Fortis voor hun duwtjes in de rug en het Muziekcentrum Track voor de uitstekende locatie en het gebruik van de historische studio.

En uiteraard een dikke merci aan alle mediamakers, die ons dag in dag uit doen voelen waarom we dit doen: omdat we geloven in gerichte talentontwikkeling en experiment als manier om jongeren te versterken en in de verbindendende kracht van (community) mediaproductie.

We bouwen verder aan een organisatie die we diep in ons hart gesloten hebben.

Broos Claerhout,
Coördinator vzw Quindo