Negen pannenkoekjes, twee milkshakes en vier chili cheese nuggets. Een bestelling die, zoals u leest, makkelijk in een zin samen te vatten valt. Kunt u mij dan uitleggen waarom het bonnetje dat de zelfscankassa uitprintte, reikte tot aan de grond?
Het is de omschrijving van een gemiddeld bezoek aan een niet nader genoemd fastfoodrestaurant dat de afgelopen jaren in een milieuvriendelijkere service investeerde. Het wil zijn ecologische voetafdruk namelijk bewust verlagen op lange termijn. De keten vervaardigt bijvoorbeeld sinds kort een nieuwe versie van zijn populairste hamburger, waarvoor vlees van minder vervuilende koeien verwerkt wordt. De desbetreffende koeien krijgen een aangepast dieet en produceren zo minder methaan, een van de belangrijkste broeikasgassen.
Daarnaast biedt het restaurant in het Verenigd Koninkrijk geen plastic speeltjes meer aan bij de kindermenu’s na een online actie van twee kinderen.
Een laatste – innovatief, durf ik te beweren – alternatief dat de keten introduceerde, is zijn herbruikbaar servies. Dat is onder andere al beschikbaar in Frankrijk. Je krijgt er je cheese fries in een gekleurd bordje geserveerd en gaat ze te lijf met bestek dat doet denken aan je kleuterjaren. De fastfoodreus wil op dat vlak nóg verder gaan en ook meeneembestellingen verpakken in de herbruikbare variant.
Die laatste oplossing vereist de medewerking van klanten die daartoe niet altijd bereid zijn. Het restaurant voert nochtans duidelijk een milieubewuste aanpak door in het dagelijkse leven van zijn cliënteel. Maar het vergeet hem een simpele vraag te stellen: “Wilt u een lange of korte bon?”