Facebook Event Omslag Facebook evenement 620 x 250 px
#Good to know
#Workshop

Magie van goede communicatie - 4 WHY's

Goed communiceren, het is niet altijd gemakkelijk. Al zeker niet in een sector waar de focus (terecht) veel meer op de inhoud dan op de vorm ligt en waar geen budgetten zijn voor slimme communicatiestrategen en dure marketeers.

Share

Toch is het ontzettend belangrijk: hoe jammer is het niet dat prachtige projecten vaak niet de aandacht krijgen die ze verdienen? Goeie communicatie verhoogt de zichtbaarheid en bekendheid van je organisatie of project en kan heel wat deuren openen. In communicatieland zijn de meningen vaak verdeeld: sommigen communiceren liever niets dan half, anderen bevelen het dagelijks ‘iets-dan-niets’ posten aan. Daar gaat het hier echter niet over, we willen je vooral tonen wat goeie externe communicatie kan betekenen voor je organisatie.

1. Werven

Door te tonen wat je doet kan je jouw doelgroep bereiken en trek je hen misschien naar jouw werking toe. Werk je in de vrije tijd met mensen met een beperking? Dan overtuig je nieuwe deelnemers misschien met fotoreeksen en korte videoverslagen. Die concrete verhalen geven inzicht in je werking, en dat zorgt ervoor dat potentiële vrijwilligers een duidelijker beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten. Zo kan een ziekenhuis vrijwilligers werven, als ze weten dat ze geen toiletten zullen moeten kuisen maar eerder een spelnamiddag voor zieke kinderen begeleiden. Dan staan mensen misschien al sneller in rij.

Bijvoorbeeld: Quindo toont wat vrijwillige mediamakers bij Quindo effectief doen.

2. Impact vergroten

Als social-profitorganisatie heb je (hopelijk) een duidelijk gedefinieerde maatschappelijke doelstelling en werk je missiegedreven met een gedeelde visie. Je steekt de handen uit de mouwen en gaat actief met doelgroepen aan de slag, iedere dag opnieuw. Goeie communicatie, waarbij je informatie over je werking uitstuurt, maar ook over de maatschappelijke uitdaging die je probeert te tackelen, zorgt ervoor dat je boodschap een groter publiek bereikt. Zo creëer je een groter draagvlak voor je werking en vergroot je jouw impact. Werk je bijvoorbeeld rond herbebossing en bestaat je kernactiviteit in (het ondersteunen van) grondverwerving en aanplanten, dan kan het handig zijn om te communiceren over je concrete projecten, maar ook over de nadelen van ontbossing en de vele voordelen van herbebossing.

Voorbeeld: Food Act 13 toont hoe ze werken, met wie ze werken en wat ze bereiken in hun strijd tegen voedseloverschotten.

3. Expertise claimen

De kennis en ervaring die je met je organisatie of project vergaart, is imposant. In de social-profit staan we daar niet altijd bij stil. We zijn experts in ons vakgebied en vaak in de leefwereld van onze doelgroep. De beste manier om die expertise te claimen is door ze te delen. Aan de hand van concrete voorbeelden uit onze dagelijkse werking en het samenvatten van onze ervaringen en learnings kunnen we onze expertise delen. Hoe consequenter en frequenter we dat doen, hoe vaker mensen je expertise zullen (h)erkennen en er beroep op zullen doen.Zo deelt de sportdienst van Stad Kortrijk alles wat ze rond sociaal-sportief werk geleerd hebben het afgelopen jaar in een korte documentaire en zetten ze de verschillende praktijken in de spotlight.

Voorbeeld: Kortom vzw deelt eigen expertise.

4. Steun- en fondsenwerving

Mensen dragen graag hun steentje bij. Van grote filantropische instellingen als de Koning Boudewijnstichting tot lokale service-clubs of de koekjesverkoop van je buurjongen: veel mensen zoeken een goed doel waarmee ze zich identificeren of waar ze in geloven. Een grote frustratie in de social-profit is die waarbij je het gevoel hebt dat enkele populaire spelers vaak de meeste steun ontvangen, vanwege hun netwerk en hun communicatie. Daar kan je zelf ook iets aan doen: communiceer over je impact, over je werkmethodes, over je ‘waarom’. Toon hoe mooi je werking is en durf expliciet om steun te vragen.

Voorbeeld: vzw Het Ventiel maakt het gemakkelijk om hen te steunen, tussen alle informatie over hun activiteiten en dagelijkse werking door.

Ik hoor je denken: al goed en wel, maar in een sector waar mensenwerk en connectie centraal staan en waar onderfinanciering, personeelstekort en wachtlijsten dé realiteit zijn heeft externe communicatie géén prioriteit. In het beste geval is er een communicatiemedewerker, in het slechtste geval is er nog nooit over gesproken. Communicatie hoeft geen prioriteit te zijn, maar wel een belangrijke pijler, ter bestendiging én groei van je organisatie.

Op zoek naar meer inzichten en concreet inzetbare tips? Medialab Quindo helpt je graag verder en organiseert een basistraining (digitale) communicatie, speciaal voor wie actief is binnen de social profit-sector. Geen voorkennis vereist. Kan je niet deelnemen? We organiseren de workshop ook graag op maat voor je organisatie. Neem gerust contact op.

Workshop

We gaan samen aan de slag en geven je heel concrete tips. Van wervend schrijven tot basisprogramma’s om foto’s te bewerken of flyers te ontwikkelen. Laat ons gerust vooraf weten wat je zou willen leren en breng eigen werkmateriaal mee naar de workshop: een evenement dat jouw organisatie organiseert, een post die je de wereld wil insturen via social media, een affiche die je wil maken, etc.

Meer informatie over de workshop vind je hier.

Ook interessant

Facebook Instagram Tiktok