Leerlingen ontdekten de wereldgeschiedenis aan de hand van zelfgemaakte slidecasts waarin enkele rusthuisbewoners de hoofdrol speelden.
Geschiedenis hoeft geen saai vak te zijn. Je kunt kinderen ook iets bijbrengen over pakweg de Tweede Wereldoorlog of Expo 58 op een speelse manier. Vanuit die overtuiging stapte Quindo naar Buurtschool V-Tex met de vraag samen een verhalenproject uit te werken. De kinderen zouden het verleden leren kennen aan de hand van persoonlijke verhalen van senioren.
Veertien leerlingen gingen twee maanden aan de slag met media. Bij Quindo leerden ze opnemen met professioneel materiaal, de juiste vragen voorbereiden, audio monteren, slidecasts maken en zoveel meer. Op school leerden ze intussen over de wereldgeschiedenis. Met hun historische kennis en mediavaardigheden op zak trokken ze naar RVT De Korenbloem.
Daar namen ze interviews af met enkele senioren. Ze vroegen Agnes, Dolores, Elza, Julienne, Roos en Paula naar hun persoonlijke ervaringen uit het verleden. De kinderen kwamen zo meer te weten over tal van belangrijke feiten uit de geschiedenis. De kinderen verwerkten nadien de interviews en zelfgenomen foto’s in enkele slidecasts.
De ergotherapeuten van RVT De Korenbloem werkten graag mee aan dit verhalenproject. Ze zagen hoe de komst van de kinderen voor jeugdig enthousiasme zorgde bij de senioren. Ze praten immers graag over het verleden. Het verhalenproject gaf de kinderen en senioren de kans elkaar beter te leren kennen.